Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

Inari

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

07 Augustus 2016 | Finland, Inari

Vandaag hebben we dan luxe en rijk Rovaniemi verlaten.
Het lijkt alsof de rijke mensen hier naar de stad trekken.
Daar luxe kleding, jongeren aan de cocktails, daarna stappen, casino, rondrijden in luxe grote wagens (Corvette, Lambourgini, Mercedes, de nieuwste Volvo die volgens Hans niet in Nedeland is uitgebracht, Porsche)
Alhoewel we ook veel mensen met piercings en tattoos zien. Ook in de bediening of winkelpersoneel. Vooruitstrevend! Tof! Half geschoren haar, zilvergrijs of blauw geverfd. Knotje en een tattoo achter het oor, of een baard met meerdere elastiekjes onder elkaar.
Als we onze rit vervolgen, en de houten huisjes weer langs de kant in de bossen zien staan, wordt ons dat duidelijk. Hier oudere auto's (soms ook een nieuwe ernaast) maar ook geen supermarkt, dorp of school in de buurt.
Het is een ander leven.

Natuurleven!

We zwaaien nog even naar de Kerstman, waar we langs rijden, en stoppen dan bij een stroomversnelling. Waar we hiervoor vele meertjes hebben gezien, loopt hier een rivier.
Hier worden vaak raft wedstrijden gehouden.
Ik loopt, iets te vlot omdat ik wat te enthousiast was, over de houten brug. Beweegt dat ding van links naar rechts en van boven naar beneden. Pffffff. Schrik me rot.
Gauw foto geschoten, en weer weg!

We rijden door naar het volgende grote dorp.
Op zoek naar een cafeetje. Veel, zo niet alles, was dicht, zondag hè. Waren we even vergeten hoor, de tijd schiet voorbij!
Bij een tankstation dan maar... Nee, het was het niet voor Hans.
Ik knapte er van op!

We reden door,
De gebruikelijke bossen en meren veranderen toch wat.
Het wordt ruiger naarmate we hoger komen.
Meerder kleuren stenen. Mos overal. Gevallen takken en bomen blijven liggen. Zeer dicht beboste plekken en ook meer open, moerasachting stukken.
Genieten!

De afslag naar het goudzoekersdorp genomen. De geschiedenis van goudzoeker in Finland is hier in beeld gebracht. Er zijn nog vele oude materialen, en ook nieuwe spullen te zien.
Hans kijkt op Discovery vaak naar het Yukon gold. Waar ook familie Beets uit Friesland een goudzoekersbedrijf is begonnen. Met succes.
Hans herkent de spullen.
Ook is er in de tentoonstelling, goudzoekers in verschillende landen en tijden opgenomen. Leuk om te zien dat en ook hoe de Egyptenaren hier mee bezig waren, evenals de Romeinen.
En dan het nu goudzoeken in Amerika Klondike.
Mooi.

De weg van Ivano naar Ivari schijnt de mooiste weg te zijn van Finland. Hans reed... Maar ik kon inderdaad niet stoppen met kijken en foto's nemen. Ik kan het niet vertellen. Stil van.

Maar waar ik nog het meeste stil van ben geworden was het eenzame rendier op de weg. Ze kwam zo naar ons toelopen. De mevrouw in het zwart zei nog : 'kijk goed uit, ze zijn nu nog grijs (de vrouwtjes) want ze hebben nog jongen! Je ziet ze bijna niet op de weg'. Het klopt....
Daar liep zij.
Hans zag haar net op tijd.
Met haar prachtige gewei.
Ik ben verliefd geworden op deze machtige beesten.

Het hotel waar we zitten is het tweede oudste hotel van Lapland. Mooi en netjes wederom. Het eten is voortreffelijk!
Hans zag tijdens het eten mensen een huisje in en uit lopen om te gaan zwemmen (afkoelen) in de stromende rivier) Het bleek een sauna! Deze konden we privé boeken.
En gedaan!
Lekker huisje, compleet met omkleedruimte, douches, toilet en een sauna gedeelte. Hans goot het water op, en daar zaten we!
Afkoelen in de rivier niet gedaan. Er is namelijk een camera in het water, deze filmt de vissen in de rivier. Het zijn er heel wat! De live beelden worden uitgezonden op de tv's in het hotel. Deze hangen in het restaurant en kunnen ook op de kamer bekeken worden.
Het leek ons niks als daar dan ook twee witte kontjes op te zien waren....

De douche op koud gezet.
Lekker afgespoeld.

Nu zijn we heerlijk warm,
Buiten afgekoeld.
Dat gaat goed want het is fris. 15 graden net nog, nu 12.
Thee en een cola toe...
Typen bij de openhaard (die niet aanstaat) en de tv met vissen!
Sauna on huippuluokkaa! Hyvää yötä!

Liefs:
Hans en Ancella
X

Quote van de dag:
'Met natuur alleen verdien je niks!'.

Dag allemaal!

• 08 Augustus 2016 - 11:11

Manon :

Goede morgen!

Weer een leuke dag gehad!
    Je moet er wat voor over hebben om mooie plaatjes te schieten... pff spannende acties!

Leuk dat het verschil zo goed te zien is van de stad en daar buiten.
    Geen klompje goud gevonden? De mannen zullen wel zeggen, past bij goudvinken! Hahaha
    Bijzonder dat er een camera onder water hangt, en oplettend dat jullie dat ook gespot hadden... je zal er achter komen als je net lekker hebt zitten poedelen.. kijk je op tv zie je een bekende kont voorbij komen hahahah.
    Ook de sauna dus mee gepakt vandaag, kan ook weer van het lijstje af! Leuk hoor!
    Het rendier op de weg, wat een mooi beest! Kan me voorstellen dat het ook wel voor gevaarlijke situaties zorgt, sneu voor beide partijen als die de motorkap raakt... gelukkig optijd gespot en mooie foto's van kunnen maken, gaaf hoor!

Fijne dag weer vandaag!!
    X manon

• 08 Augustus 2016 - 13:15

CB:

Ik lees alles hoor. zal nu maar effe een reactie plaatsen als bewijs :-PP

Maareh, Gaaf dat rendier!

groet, CB

• 08 Augustus 2016 - 15:33

Pam:

Goede morgen ...voor jullie nu alweer de reis voortgezet om naar Noorwegen te rijden,wat ons opvalt toch de prachtige wegen waar zoveel rust is en het opletten misschien wel eens zijn keer zijde heeft omdat jullie bijna niemand tegen komen vergeleken hier.Wat een heerlijk gevoel zal het zijn de wereld onder jullie voeten te hebben en zo van alles ervaren.Je kunt een reis boeken zoals deze nu maar toch weet je niet hoe het gaat uitpakken...nou ik denk deze reis meer dan verwacht! In de Noordkaap aangekomen straks...achter de rug weer de nodige 355 kilometers zoals op de papieren staat is snel gezegd maar jullie doen het maar gewoon,trots zijn wij hoor dat jullie het allemaal maar flikken en steeds weer de locatie te vinden waar het eten en de bedjes schoon en opgemaakt op jullie wachten.Prachtig verslag ik weer een bladzijde gelezen met plezier ...bedankt ! Alle goeds van: Pam