Onze laatste vaste plek in Noorwegen, Beitostølen - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu Onze laatste vaste plek in Noorwegen, Beitostølen - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

Onze laatste vaste plek in Noorwegen, Beitostølen

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

16 Augustus 2016 | Noorwegen, Beitostøl

Vanmorgen, notabene, een beetje uitgeslapen.
Het wordt hier lekker donker in de nacht. Dat slaapt toch anders. Wij lagen heerlijk! Half 8 wakker, lekker gedoucht en ontbijt.
Prima weer, zalig hotel.

De route is wat korter. 222 km gaf de navigatie aan. Ongeveer 4 uurtjes rijden. We hadden even werkoverleg, een beetje sightseeing op de route zat er wel in vandaag.

We vertrokken met mist, maar de zon schijnt fantastisch.
Al snel is het boven de 20 graden.
Nou, dat hadden wij toch niet gedacht in Noorwegen. We treffen het ontzettend! Genieten dit.

We starten bij Gravfjellet.
Dit is grootste Vikingen begraafplaats die gevonden is in Noorwegen. Er liggen hier 800 Vikingen, elke Viking onder een heuveltje. Elk heuveltje is een graf. Het is een enorm gebied. Toch is er verder niet veel te zien, behalve de heuveltjes. Boompjes, stenen, gras en mos. Je kunt hier lekker wandelen, er loopt ook een waterval door het gebied. Wij hebben even rondgekeken en vervolgden snel weer onze weg.

Verder naar Magalaupet.
Hier is grijs/roze gesteente te vinden. Het gesteente heet Augengneisses (oeroud Noors gesteente) De enorme kracht van het water heeft ronde kanalen uitgehold. Het lijkt wel op de Giant's Kettles in Finland. Alleen deze waren uitgehold door de gletsjers in de ijstijd. Prachtige omgeving. Mooie natuur.
We parkeren op een kleine parkeerplaats. Lopen door een klein paadje het bos in. Bij het paadje staat 'WARNING!'. Het schijnt nogal gevaarlijk te zijn. We maken er nog wat grappen over... Totdat we door het bos bij een enorm gesteente komen, waar het water op 5 meter diepte razend aan ons voorbij kolkt. Het geluid is ook hard. Krachtig. We springen en klimmen van de ene steen op de andere. Inderdaad, het is er gevaarlijk, maar prachtig!

Onze weg verder gevolgd naar Beitostølen.
Onderweg gestopt bij een waterval. Wilde ook nog graag mijn handen vullen met water uit de berg, en het proeven. Het was erg koud en bitter! Maar super helder. 'Natzeik gehaald!', zeggen ze bij ons. Man, het spettert alle kanten op. Gelukkig scheen de zon volop, en was ik zo weer droog.
We komen op hoogte! 1389 mtr boven zeespiegel.
Toendra, moerasgebied. Het leek mij weer de ideale plek voor mijn geliefde rendieren. We hebben ze niet gezien. Wel schaapjes! Die lieve schaapjes die zo los over de snelweg lopen, tegen de vangrails liggen of door de geul in de berm naast de weg lopen. Plots duiken ze op en steken ze over. Gelukkig is de weg meestal ruim en kan je gemakkelijk stoppen.
We hebben geen idee wat het nut is dat ze los lopen.
Waar gaan ze heen? Hoe weet de boer waar ze zijn? En is het dan voor de wol? Het vlees? De moeders hebben wel een bel om.
We zoeken het nog uit.

Na de toendra een terras gevonden. Daar een heerlijke latte en een gebakje in de zon genuttigd. Hans heeft even zijn korte broek aangedaan. Wat een weelde!

We rijden door een prachtig bos. Slingerwegen langs diepe kloven. Haarspeldbochten.
Vrachtwagens denderen hier door.
Toch nemen wij onze tijd. Foto's gemaakt onderweg. De zon schijnt zo prachtig op het water. Er is bijna geen wind. Het lijken wel spiegeltjes. En dan die prachtige bergen op de achtergrond, met daarachter de enorme rotsgebergtes met eeuwige sneeuw.
Sprookjesachtig!

We komen in Beitostølen.
Er is geen straat aangegeven voor dit Hotel. Ik heb thuis nog van alles opgezocht. Niet gevonden. We hebben centrum ingedrukt op de navigatie. De Benz rijdt ons weer fabelachtig goed rond. Luxe!
Gelukkig heeft Joe al een afspraak gemaakt, in Schagen, voor een extra schoonmaakbeurt! Van binnen en buiten zal de auto grondig gereinigd worden. Dat zal de Benz nodig hebben. Even verwennen!
Al snel ziet Hans het hotel.
De navigatie was inderdaad niet nodig. Het is één lange weg, waaraan dit dorp ligt. Het is een wintersport gebied. We zien skibanen, bootcampers, langlaufers op wielen, mountainbikes, hardlopers en hikers.
We krijgen geen hotelkamer dit keer, maar een heel appartement! Wat een luxe! 3 slaapkamers, sauna, balkon, eigen keuken, woonkamer. Echt heerlijk om hier onze laatste twee daagjes te slijten.

Morgen gaan we de omgeving verkennen.
We hebben al een tweetal favorieten op ons lijstje gezet.
En wie weet wat de dag ons nog meer brengt!
Het wordt in ieder geval erg mooi weer.

Vi ønsker deg en solrik dag!

Liefs:
Hans en Ancella
X

• 17 Augustus 2016 - 08:43

Pam:

Wat een prachtige plaatjes ,ik dacht ze maken de foto's in de reisgidsen gewoon mooier dan ze zijn foto shoppen( schrijf ik het goed? Haha) is tegenwoordig in dus ook doen ze dit om deze natuur te promoten maar niks is minder waar wat een prachtig landschap komen jullie tegen zeg en weet je weer dat de wereld echt prachtig is en Noorwegen is zoals beschreven.Dat vergeten we wel eens in onze dagelijkse beslommeringen en juist daarom is het al goed deze reis gemaakt te hebben om de dit weer aan te kunnen..... Ja ook even elkaar gesproken en gezien in jullie laatste vaste woon en verblijfplaats,zeg dat wel,wat zijn jullie trots op dit huis zelfs de wc en alle privé plekjes in jullie huis heb ik mogen bezichtigen maar stiekem keek ik daar doorheen en zag dat jij en Hans er goed en blij uit zagen....dat is het voornaamste voor een moeder ala schone moeder .Dank voor weer deze bladzijde van jullie boek met nu levende beelden en geniet weer van deze dag! Liefs Pam?

• 17 Augustus 2016 - 10:36

Manon:

Het zit er alweer bijna op...
    Nog even genieten van de laatste dagen.
    Wat eer mooie natuur he... dat kolkende water.. bizar hoeveel kracht!
    Lekker nog even genieten van jullie laatste huis.
    Goed voor elkaar! Saunatje, heerlijk!

Fijne dag weer vandaag!

X manon