Naar Kuopio! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu Naar Kuopio! - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

Naar Kuopio!

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

03 Augustus 2016 | Finland, Kuopio

Groente, tja...
Eerst maar even jouw vraag Manon.
Er is hier niet veel groente, niet veel soorten ook. Op de markt zagen we wortelen, uien en een mini bloemkool (ik denk een 5de van onze bloemkool) en duur. Fruit hetzelfde. Ze hebben rode en zwarte bessen en (in deze streek) aardbeien. Dat is het eigenlijk.
Zij eten hier in verhouding meer aardappelen, vlees of vis.
Gister had ik bij een restaurant bijvoorbeeld koolsla, twee eetlepeltjes. Vandaag doperwtenpuree, ook dezelfde hoeveelheid.
Bij de markt zag ik een aantal dames een salade bestellen, ik dacht nog 'dat is ook iets voor mij', maar het waren 3 blaadjes sla en een paar reepjes geraspte wortel met een bult gekookte aardappelen, zalmsnippers, iets van kip (denken we) en brie.
Ach ja,
Ik heb gedroogd fruit mee, en nog verse appeltjes en paprika.
Tijdens het ontbijt in het hotel, probeer ik de groente en fruit extra te nemen. Vandaag was dat top! Ze hadden zelfs sinaasappel, banaan, peer, tomaat en komkommer. Mmmmmm

De reis van vandaag:
Helsinki, we moesten het achter ons laten.
Lastig hoor. Het is echt een fijne stad. Verrassend mooi, schoon, netjes. Mooie oude gebouwen, netjes onderhouden. Veel ruimte in de straten. Ruime wegen voor auto's en daarnaast aan beide kanten een ruime strook voor fietsers én een ruime strook voor voetgangers. In deze stad zagen we ook meerdere rolstoelers, zo fijn dat deze mensen ook gewoon hotels en winkels in en uit kunnen zonder gedoe. Er wordt rekening gehouden met elkaar, maar niet overdreven. Zij zijn ook deel van de samenleving. Fantastisch!
Over de netheid kan ik nog een paar voorbeelden geven:
- We vergaten ons fototoestel mee te nemen bij een terras. Op een drafje terug... Daar stond hij nog keurig op ons te wachten.
- De auto in Helsinki vergeten op slot te doen... Geen probleem. Alles zat er nog in.
- Een briefje op de auto van andere hotelgasten, of wij hun OV kaart wilde hebben omdat zij alweer vertrokken en de kaart nog twee dagen geldig was met hun 06 nummer erbij.
- Mijn tas bij de ontbijttafel van het hotel laten staan. hing er na een half uur gewoon nog.
Jaaaaaaa, Het is wel een vakantie van loslaten! Dat doen we goed deze keer! Hahahahaha!
- Maar het mooiste voorbeeld zijn de paraplu's die hangen bij de parkeergarages en openbaarvervoergelegenheden. Je kunt er één gebruiken als je het nodig mocht hebben. Daarna hangen ze deze gewoon weer terug. (Zie foto)

De auto ingeladen en op naar Kuopio.
We hebben eerst het kleine plaatsje Heinola bezocht. Het plaatsje bestaat voor 2/3 uit water gebied. Er zijn vele eilandjes waar mensen op wonen. Echt leuk om doorheen te rijden.
Op terras een kopje koffie gedaan en even bericht naar de kinderen gestuurd en ook terug gekregen. Altijd fijn!
Hier hadden de dames, die naar de markt gingen (zie bericht over de groente hierboven), de 'salade' besteld.

Hans zette de navigatie op een andere instelling.
Zo reden we niet via de snelweg naar Kuopio, maar via binnenwegen. Erg leuk om te zien. Door dorpjes, langs roodbruin geschilderde houten Pippi huisjes en vele meertjes afgewisseld met naaldbomen of berkenbos. Ook wat weilandjes. Daar stonden dan meteen ook koeien op, of er was een golfclub!
En de rotspartijen niet te vergeten.
Prachtige grote bulten bruin/grijs steen zomaar midden in de natuur.

Het is zonnig! 20 graden, blauwe lucht met witte maar ook flinke zwarte wolken. We treffen het hoor, één bui onderweg ('om de vliegen eraf te spoelen', zei Hans)
Wederom een koppie gedaan, aan het water.
Daarna nog maar een uurtje doorgereden naar Kuopio.

Goed te vinden, het hotel van vandaag.
Keurige parkeerplek naast het hotel. Fijn is dat!
Sauna bovenin.

Net naar het haventje gewandeld. Het is nog erg lekker weer, en het uitzicht op weer een ander maar prachtig meer lonkt. Bootjes kijken, rondvaartboten en watervliegtuigjes kun je hier ook boeken.
Restaurantje van het hotel gekozen.
Vis gegeten, maar weer eens! Mmmmmmmm
Snoekbaars en bouillabaisse.

Nog een wandeling toe.
Langs kerkje, marktplaats en winkeltjes.
Eigenlijk op zoek naar een ijsje toe... Maar die waren gesloten.
Geeft niks!
Morgen weer een kans!
Hans en Ancella

O ja:

Aamulla automatka Vuokattie, Nuku hyvin kaikille! Rakastan sinua!

• 03 Augustus 2016 - 22:42

Manon En Joost:

Joost zegt je moet er onder zetten: ' bij mij op het werk zitten mensen... daar begint het vaak mee hé'

Idd een loslaat vakantie! Niks voor jullie om zuks te vergeten. Aan de andere kant ook een goed teken, helemaal zen!

Toch blij dat jullie je eigen groente mee hebben genomen dus. Bijzonder dat het daar zo weinig is, als ze bij ons op vakantie komen zullen ze hun ogen wel uitkijken met al die boeren hier!
    Fijn dat het zulk goed weer is, hopen dat het zo blijft komende weken!
    Die paraplu's zijn wel enig trouwens. Staat wel gastvrij ook... briljant idee!
    Fijne dag weer morgen!
    Liefs, Joost en Manon

• 04 Augustus 2016 - 08:54

Pam:

Tja wat moet ik als moeder nog tegen mijn dochter zeggen al ze is uitgevlogen ......neem je jas mee neem je tas mee ....kam je haren en zeg u u u maar toch lukt het niet altijd lees ik in het verslag maar dat vergeef ik jou en ook Hans omdat het nu zo ver van huis is en zoveel indrukken zijn te verweken! Wat een mooie reis zo zeg elke dag weer een belevenis ,bezine in de Benz en op naar de volgende bestemming waar steeds weer schilderijen langs komen.Fijn dat alles zo goed gaat ook dank zij de.....Tom Tom die overigens wel goed moet worden ingesteld door Hans maar dat lukt goed wonderlijk allemaal dat dit mogenlijk is ook de communicatie met et thuisfront geen probleem als er maar WiFi is...prachtig is dit,zo ver en toch zo dichtbij! Bedankt voor weer een mooi verslag met gezellige foto's .liefs van pam