Vinking Line en aankomst/sightseeing Helsinki. - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu Vinking Line en aankomst/sightseeing Helsinki. - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

Vinking Line en aankomst/sightseeing Helsinki.

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

02 Augustus 2016 | Finland, Helsinki

'We hebben de zon al varend in de Oostzee zien zakken!'
Wijntje, Bacardi/Cola erbij. Ultiem!
Wat een ervaring zeg.
Met geen pen te beschrijven.

Geslapen (en nog goed ook) in de mini hut, en echt er past op twee vierkante meter een stapelbed (wat ook een bank is) met trappetje, een tafeltje, een krukje een badkamer met wasbak, wc en douche...
Hans lag lekker beneden, ik boven.
Steeds wel even bedenken dat ik de trap af moest om te plassen en niet te ver omdraaien in mijn slaap. Het is even wennen, maar het went snel. Het is erg knus.

Vannacht, toen we sliepen, is het weer flink omgeslagen. Regen en onweer. De boot pruttelde wat harder, maar hield mooi koers. Vanmorgen bij het ontwaken werd de regen minder, en zagen we de wolken wegtrekken waarna een heerlijk zacht zonnetje te voorschijn kwam.
Dat zonnetje heeft het deze dag volgehouden, en hopen we deze reis mee te nemen.
22 graden en een fris windje.
Zo zalig! (De Finnen vonden het nogal heet!)

Het Original SOKOS hotel ligt midden in een gezellige winkelstraat in de wijk Kluuvi. Netjes, ruim, gezellig.
Parkeergarage tegenover het hotel. Zo fijn! Zo dichtbij. Goed geregeld.
Tenminste daar was de voetgangers in- en uitgang. De ingang voor de auto was wel een flink eind verderop. Het was even zoeken! De gang naar de parkeerplekken toen was zo lang en diep in uitgehouwen rotswanden, dat Hans zei: 'We parkeren in het midden van de aarde!'.

Eerst maar even koffie.
Tegenover het hotel.
Lekker vers en smakelijk!
Rondje stad. Door de PC Hoofd van Helsinki gewandeld naar de lokale markt waar de boeren en vissers hun eigen waar te koop aanbieden. Erg leuk om te zien.
Veel zwarte bessen, aardbeien en kleine gebakken visjes (zoiets als sardines) die de mensen hier in zijn geheel opeten. Bijzondere gewaarwording. Ik zal een foto toevoegen.

Na de markt zijn we door de stad gaan wandelen naar the Rock Church. Zo prachtig! Een kerk in een uitgehouwen rots. Er speelde een pianiste. Het geluid was zacht, zuiver en prachtig vol. Een koppel oefende voor hun trouwdag. Chinezen maakten eigenlijk weer teveel en te brutaal foto's. Kaarsjes brandde langs de wand. Toch sereen en mooi.
Er brandt nu een kaarsje voor jou mamma, in Helsinki!

Lood in de benen gekregen,
langs het diepste van de aarde (de parkeergarage),
de laatste spulletjes opgehaald en konden we ook de kamer op.
Even chillen.
Wauw! Wat een luxe.
Wat een ruimte!
Heerlijke kamer!
Sauna op de bovenste verdieping!
Zullen we blijven Hans?

16.00 uur de stad weer in.
Koppie op de PC, en restaurantje uitgezocht, waar we goed hebben gegeten. Nog even op een chillbankje buiten op terras uitbuiken. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

We zijn benieuwd wat de dag ons morgen zal brengen, maar voor nu, heerlijk slapen in ons zalige kamertje:
'Nuku hyvin ja terve taas huomenna!
Edelleen uuteen seikkailuun':
Hans en Ancella

PS. Quote van de dag:
'Ik zou wel op dat eiland het bos in willen gaan, zelf een everzwijn schieten/vangen en braden op de barbecue!' Hans.

• 03 Augustus 2016 - 07:06

Manon:

Goede morgen deze morgen!

Mooi weer hoor!
    Wat leuk dat het allemaal zo goed bevalt en dat het weer zo mooi is. Grappig dat de finnen het zo warm vinden. Wat een verschil dan met vorig jaar... toen we met 30 a 40 graden door lucca slenterden.

Prachtige foto's weer, ik kijk uit naar alle foto's. De kerk ook bijzonder!
    Hoe is het met de groente gesteld? Valt t mee of tegen?

Fijne dag vandaag weer ! Tot de volgende schrijf!
    X manon en Joost die laat ik ook de verslagen lezen!