Walvissafari Andenes en Lofoten dag 2 - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu Walvissafari Andenes en Lofoten dag 2 - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

Walvissafari Andenes en Lofoten dag 2

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

13 Augustus 2016 | Noorwegen, Andenes

Ik heb ze gezien!
4 uur lang!
De binnenkant van mijn ogen!

Man, wat was ik ziek. Hans vertelde dat we de haven uitvoerden de zee op... Toen was het klaar. Zeeziek!
We hebben 3 uur terug gereden vanuit ons werkelijk prachtige hotel in Svolvaer naar Andenes. In het begin mooie vlakke meertjes, als spiegels met wat damp er boven. Halverwege kleine druppeltjes op de voorruit. Aan het einde van de rit zwarte lucht, ruitenwissers op vol.....
De zee was ruig. Harde wind.
De boot zou eerder gaan varen omdat de kapitein zwaar weer verwachtte (?) het werd nog erger dus. 'Dit kon nog net, nét, Het was de limiet!', vertelde de Nederlandse whale-gids die mee was. Hans dacht dat de boot soms wel 10 meter omhoog ging aan de voorkant en dan weer op het water klapte.
Ik heb van alles gehoord. Niets gezien. Oogjes gewoon dicht gehouden en stil blijven liggen.

Ik heb de walvissen gehoord!
Ze klikken prachtig door de zee.
Hans heeft ze gezien!
Er waren er vier bij de boot. Potvissen (de Moby Dick!) van ongeveer 6/7 meter. Het waren kleintjes. We waren ook niet ver uit de kust voordat de whale-safari mensen ze hadden gevonden! Op verschillende plekken. De boot werd stil gelegd, en gewacht. Daarna weer wat varen en zoeken. Drie werden er gezien door sprongen. Mooie staart, of een hoge duik en een schaduwduik (ofzo). De laatste duik schijnt minder mooi te zijn, ze glijden dan gewoon in het water. Zal mij niets uitmaken! Ze waren er. Één dook onder de boot door. Gaaf idee toch!
Op de boot zoekt een man naar de geluiden van de walvissen, zo sporen ze ze op. Dan wachten ze. Het duurt maximaal 30 minuten voor ze boven komen om lucht te happen. Ik heb veel 'Aaaaaaaa's en oooooooo's' gehoord.
Foto's zijn niet gelukt. Ik kon mij niet bewegen, ook Hans was blij dat hij de reling vast had. Geeft niks! We waren er.

Ook geluiden van zieke mensen, en water over boord. Dat bleek van emmertjes water te zijn, om de boot schoon te maken (bah!) Ik weet niet hoeveel mensen ziek waren, Hans vertelde dat het er best veel waren.
Een Nederlandse mevrouw zei een paar keer tegen mij, iets te hard, dat ik gember moest eten.... Ja, alsof ik dat standaard in mijn broekzak heb zitten. Ik kon niets terug zeggen.
Er was ook een baby mee aan boord, met haar moeder. Ze kreeg een mini zwemvest aan. Werd vastgesnoerd met een touw om de buik van de moeder. Misschien nog niet eens één jaar. Zat in de draagzak bij haar moeder. Het ergste vond ik, en dat hoorde ik achteraf van Hans, dat de baby net zo ziek was als ik. Haar moeder later ook. De Nederlandse whale-gids had het baby'tje ontdaan van haar zwemvest, ze moest zo spugen. Hij stond daar met dat zieke kindje in zijn armen, terwijl moeder ook ziek lag op de bank. Zo sneu!
Hans heeft me top verzorgd! Dekentje. Een aai over de bol. Steeds even kijken. Lief bezorgd. Achteraf zei hij voor de grap: 'je liet me mooi alleen op de boot, en jij wilde ze zien.' En ik had een liedje in mijn hoofd, toen ik daar lag: 'I was To busy being fabulous. To busy To think About us.' 'Nou, wat fabulous!', zei Hans. Moest er wel om lachen!

Toch had ik het voor geen goud willen missen!
Weet dat als ik het niet had gedaan, ik achteraf spijt zou krijgen. Had ik maar.... Want wie weet.....
Ik ben nog ontroerd als ik aan de walvis geluiden denk, het prachtige klikken. Ook dat ze zo dicht bij de boot waren. Machtig om mee te maken!

Joost, het waren geen orka's, maar ik heb ze in gedachten de groeten van je gedaan!

En dan nog even Lofoten!
Het is zo prachtig hier. Ik denk dat je je hier zeker wel een week of meer kunt vermaken. Er is veel te doen op deze eilandengroep. Safari's naar de papegaaiduikers, de kliffen, de zeearend spotten, met quats het land verkennen en de walvissen natuurlijk. De stadjes zijn mooi. Prachtig zijn de kusten en haventjes. Mooie huisjes, leuk verzorgd. Het leeft hier, bruist.
De natuur hier is het mooist!
Ik vroeg aan Hans wat er nou anders was hier dan het Noorwegen wat we al hebben gezien. Het bestaat ook uit gras, mos, berken, naaldbomen en meertjes.... Maar het is veel mooier! Hans zei dat het leek alsof hier Frodo elk moment met zijn ring de heuvel over komt lopen, Frodo uit 'Lord of the rings' of een draak van 'The game of thrones' aan komt vliegen. Het is hier sprookjesachtig. Alsof alles precies zo is leergelegd door de architect van der natuur, de rechterhand van moeder aarde.
Een aanrader! Voor mensen die niet willen rondreizen.
Prachtige plek!

Evenals ons hotel nu.
Ik zit hier in mijn zachte joggingbroek. Voel me duidelijk ietsie underdresst. Jurkjes en hoge hakken is het hier.
Blij dat ik weer wat kan eten, drinken en lopen.
Het ontbijt is zo luxe. Er staan koks het vis te bereiden. Ik heb er foto's van, daarvan wel! Hahahaha
Het is een weelde. We komen er even van bij. Van het hele avontuur!
Nog even een latte, jaja (!), op de loungebank toe. Koekjes erbij.
Verslagje typen.

Quote van de dag:
'Jeetje Hans, dit is wel erg luxe!'
'Nou, het bevalt me prima'!'
X

Ps. Voor foto's kijk op internet/Facebook bij Andenes Whalesafari. Ook voor Lofoten, Pinterest heeft daar ook prachtige plaatjes van!

  • 13 Augustus 2016 - 10:46

    Hans:

    Ancella had er zo naar uit gekeken, de ontmoeting met de walvissen. Het was gek om te zien hoe haar gezicht hier op reageerde. In de auto heel blij en lachend zo als we haar kunnen en toen we richting boot liepen de spanning. Op de boot verdween langzaam de rode kleur van haar wangetjes en was daar de kleur geel te zien. Ik vind het onwijs dapper dat ze heeft door gezet, om toch de safari te gaan doen. Dan nog even hoe ik het heb ervaren op de boot, nog maar net los van de wal begon de boot al flink te dansen, het was een oude viskotter, tot onze verassing was er een bemanningslid die Nederlands sprak, hij was hier voor een studie en onderzoek naar walvissen. Op open zee aangekomen werden de golven echt hoog ik zo,n 10 meter al is dat slecht in te schatten als je er op staat, Ancella op een bankje geholpen en voor zien van dekens. In het begin ging het me goed af een beetje de horizon in de gaten houden dan heb je er niet zo veel last van. Later toen de 1 na de ander ziek werd en begon te braken in de aanwezige spuugzakken werd het me ff te gek, het leek of iedereen mij ff opzocht om naast mij te komen braken. Pfffffffff dat geluid maakte me ziek, ik moest daar weg maar ja je kon bijna niet lopen aan dek, toch gelukt met me neus in de wind net als Lela de hond van Manon en Joost uit het auto raam. Heerlijk is dat ik knapte weer op, helaas stond ik de eerste ontmoeting met een walvis bij Ancella in het voor onder, en de 2e keer aan de verkeerde kant van de boot, maar de 3e keer was het raak het dier zwom zo,n 15 metr schuin voor de boeg, je zag haar maar af en toe door de hoge golven, de ontmoeting duurde zo,n 10 minuten toen nam het dier een duik als laatste haar staart nog bovenin water. Onze dag was dus om 04:00 uur er uit 05:00 uur rijden 3uur lang 1 uur wachten voor de boot 3,5 uur varen 10 minuten een walvis bekijken en weer 3 uur terug rijden. Flinke dag voor vakantie, maar wel leuk dat we alle bij kunnen zeggen dat hebben we gedaan..

  • 13 Augustus 2016 - 11:33

    C.:

    Ach Arme jij.
    Dappertje. X
    Jullie waren er wel. top.

  • 13 Augustus 2016 - 11:48

    Pam:

    Goede morgen...wat moet ik hierop nog zeggen,weet het even niet ,alles is gezegd en voel het hier gewoon mee zo mooi verwoord! Wat kunnen dieren veel betekenen voor de mens...wat gaat dit ver blijkt maar weer! Lieverds verder hartelijke groet en een dikke zoen uit Julianadorp en als moeder weet ik...jullie zijn toppers in alle opzichten! Liefs Pam

  • 13 Augustus 2016 - 14:57

    Oene De Graaf.:

    Hallo. Wat een verslag ditis toch niet tebehappen. Met de boot walvissen spotten. Dat moest een feestje worden. Maar helaas. Ancella jou evenwichts orgaan werkte niet goed,net als bij mij. Maar het komt goed hoor. Hans heeft je verzorgt, lief hoor. Toppie. Zo als jullie zijden de omgeving is zo mooi,dat maakt het helemaal goed, ik hoop dat de reis verder goed gaat.en dat jullie verder genieten. De week is alweer om,gaat nu wel erg snel. Voor nu groetjes veel liefs. Dickeij en Oene., o,ja dit reisje was ook niets voor Oene, hij word ook zeeziek, al kijkt hij er na. Haha. Doei,

  • 13 Augustus 2016 - 16:28

    Joost En Manon:

    Ik hield het verslag gister in de gaten... die kwam niet... vannacht na mijn avonddienst.. niets... Vanmorgen voor mijn werk niets... even op de app gekeken hoe laat jullie ons line waren geweest ( techniek van tegewoordig). gelukkig gister avond nog...
    Toen dacht ik al... ik denk dat het niet helemaal goed is gegaan...
    In de pauze vandaag rond 12.00, ja daar was ie!
    Mijn voorgevoel klopte, ik was er al een beetje bang voor na jullie boottochtje van van de week waar je al licht last van had... dan is dit natuurlijk nog veel extremer! Super stoer dat je toch gegaan bent!! Dapper hoor!
    Ik kan me zo voorstellen hoe het geklonken moet hebben... als ze klinken zoals in de bbc natuurfilms!
    Wat moet het een ervaring zijn geweest!! Super gaaf!
    ik ga straks de foto's even bekijken!
    Helaas geen orka's Joost zal het met free willy en zijn mondharmonica moeten doen! Het blijven wilde beesten, gelukkig, en gelijk hebben ze lekker ongestoord hun eigen leven kunnen leiden! Prachtig, van alle verhalen ben ik het meest jaloers op jullie denk ik. Niet vanwege de zee ziekte natuurlijk, maar wat een ervaring!
    En pap, ja ik kan je zeggen... dat braken het wend hoor.. nou ja das niet helemaal waar, doet me denken aan een leerling die zo graag wilde op het werk maar maar niet aan de lucht kon wennen... arme jonge.. hij is ook gestopt, hij trok het niet. maar goed opgelost! Neus in de ( frisse) lucht, net als bas, en gaan!
    Lekker even bij komen vandaag en morgen weer met 4 bandjes op het asfalt, stabiliteit!
    Wel fijn te horen dat je het evengoed niet had willen missen ancel, ook weer knap!

    Fijne dag weer!
    Liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Andenes

Hans en Ancella

Deze zomer maken we een rondrit door Scandinavië. We doen kort Zweden aan, door naar Finland totaal de Noordkaap en keren via Noorwegen huiswaarts. Op deze site kunnen jullie ons volgen! Veel plezier! X

Actief sinds 17 Juli 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 8876

Voorgaande reizen:

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Onze eerste reis Scandinavië

Landen bezocht: