De rit van Alta naar Finnsnes - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu De rit van Alta naar Finnsnes - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Hans en Ancella Bruin en Blom - WaarBenJij.nu

De rit van Alta naar Finnsnes

Door: Hans en Ancella

Blijf op de hoogte en volg Hans en Ancella

10 Augustus 2016 | Noorwegen, Finnsnes

Het was laat nacht en vroeg licht in Alta.
Om 3 uur zagen we allebei alweer het zonnetje opkomen door de gordijntjes. Op tijd wakker dus, het slaapt vreemd.
Ook even gedacht aan de mensen die nachtdiensten draaien en dus overdag moeten slapen. Knap!

Een goed ontbijtje. Fruit, verse croissantjes en koffie.
Dit hotel heeft geen restaurant, en maakt gebruik van de Pizzeria die aan het hotel vast zit. Niks Italiaans aan hoor, behalve dan de bus Italianen die ze hadden losgelaten vanmorgen. Mooi volk!
Ik dacht ook even opa Bruin te horen.
Keek om mij heen en zag een oude Italiaanse kleine ook heerlijk bruin getinte man met en rollator 'fluiten' zoals opa dat ook kan. Het is net geen fluiten te noemen, meer blazen met extra geluid.
Was even leuk!

Op rijd vertrokken naar het museum van De Tirpitz.
Hier kan Hans meer over vertellen, en dat gaat hij zo ook doen!
Het museum was alleen pas 10 uur open. Na overleg hebben we besloten toch te gaan rijden, daar we een flinke tocht langs de fjorden voor de boeg hadden. We zien er niet tegenop. Zeker niet! Het is genieten van de omgeving onderweg.
We stoppen vaak voor een fotootje, koffie, lunch of een ijsje.
Die rit is de vakantie.
Ook daar kan Hans meer over vertellen vandaag omdat ik de hele rit heb gereden! Het bochtenwerk, de hoogte en diepte punten getrotseerd met de Benz.

Hans, het woord is aan jou!

De Tirpitz was een oorlogs schip, in de 2e wereld oorlog had Duitsland veel u boten onderzeeër maar bijna geen oorlogs schepen. Adolf die nog al aan grootmoed waanzin leed wilde de grootste en beste oorlogsschip wat er was, er werd een programma gestart om 3 schepen te bouwen. De eerste die klaar was is de Tirpitz ee schip van de bismark klasse, het was groot, had veel kanonnen aan boord en was onzinkbaar ( volgens adolf he ) Duitsland was inmiddels Rusland binnen gevallen en het westen had er alle belang bij om de Duitsers tegen te houden, ze stuurde dus koopvaardij schepen naar moermansk om de Russen te kunnen bevoorraden. Nu lag de Tirpitz schuil in een fjord in Noorwegen het altafjord van uit daar liet hij menig koopvaardij schip zinken, de kanonnen van de Tirpitz hadden een veel groter bereik en kon dus al schieten als ze zelf nog niet geraakt konden worden. Na zo,n aanval verstopte de Tirpitz zich weer in het altafjord.
Uiteindelijk werd de Tirpitz geraakt door een onderzeeër op het roer, dit was nu precies het zwakste punt, ze vluchte bijna stuurloos een fjord bij tromso in. Werden daar later wel gevonden door de Engelse vliegtuigen en gebombardeerd van uit de lucht en is gekapseisd. Adolf was zo kwaad dat zijn onzinkbare schip toch naar de kelder was gegaan dat hij de andere schepen niet liet bouwen.
Zo dat was wat ik er van weet, er is niet zo veel meer te zien maar het was leuk geweest als het museum open was geweest.

Dan de rit ze heeft het helemaal zelf gedaan 400 kilometer en daar hebben we 6,5 uur over gedaan trots op haar.
Het was een prachtige rit met waar we gister nog dachten dat er sneeuw op de bergen lagen, weten we het nu zeker. Echt hele stukken nog sneeuw, prachtig gezicht. Ook hadden we weer geluk met het weer een mooi zonnetje, dat geeft altijd een mooier licht voor de foto,s ja daar moest ik ook aan geloven, en op een gegeven moment begon ik de plaatjes te zien en te schieten, maar ja er is hier zo veel moois te zien zo veel natuur geweld dat je kan blijven foto,s nemen. Ik heb mijn best gedaan.
Het water in de fjorden is soms bijn groen/ blauw ancella zegt turquoise, het zal wel maar het blijft mooi. We hebben 2 navigatie systemen aan en de kaart er bij en soms kan ik al zien waar we over een uur rijden, aan de overkant dus maar dan moeten we eerst het hele fjord nog rond. Nou ja het was een prachtige rit, en op het eind van alle ritten wacht ons het hotel wat al geboekt is door het reisbureau, het is iedere keer maar weer zien waar we terecht komen, soms kijk ik naar de buiten kant en dan ziet ancella al aan mijn gezicht dat het tegen valt, à joh zegt ze dan binnen valt het misschien wel mee. Vandaag heeft mijn voor gevoel gelijk gekregenhet hotel ziet er niet echt fris uit, het ruikt muf en de meubels zijn wat gedateerd, en dan schrijf ik het heel netjes op. We zijn maar even aan het kijken geweest voor eten in een restaurant in de buurt, maar tijdens onze zoek tocht kwamen we tot de ondekking dat dit op den helder lijkt het is het net niet!!! We hebben gezamenlijk besloten dat we morgen op tijd gaan rijden naar de volgende bestemming. Kimi Räikkönen heeft een dagje rust hans gaat morgen weer achter het stuur.

Tot morgen allemaal!
Hans en Ancella

• 10 Augustus 2016 - 23:28

Wilma:

Wat leuk om een verslag van Hans te lezen! Interessant verhaal over de Tirpitz! Ik heb wel leedvermaak en zit te grinniken om woeste Adolf.... Toch wat van de Tirpitz gezien buiten het museum gelukkig... Dan kom je niet voor niks. Morgen is het hotel vast beter en het eten ook! Slaap lekker en een goede reis morgen!

Liefs van Wilma.

• 11 Augustus 2016 - 02:40

Manon:

Goeie nacht,

Leuk om weer te lezen! Jammer dat het museum nog dicht was maar gelukkig wel iets kunnen zien.
    Een onzinkbaar schip, is een onderzeeër toch! Had Adolf niet heel goed over nagedacht... rare kwiebus.

De foto's zien er weer goed uit, alsof jullie op curacao zitten met die kleur van het water!
    Hoop dat jullie een beetje slapen, wie weet liggen de bedden wel heul lekker!
    En dan de tv ook nog testen ik hoor het hem.al zeggen ' ach, het beweegt'

Goed, ik ga ook de luiken sluiten, de moiden moesten handballen vannacht 00.50. Mooie pot, ze hadden kunnen winnen maar helaas gelijk spel!
    Slaap lekker!!

X manon

• 11 Augustus 2016 - 09:09

Pam:

Mooi verhaal Hans ,Adolfie was zo gek nog niet ,had leuk geweest het museum te bezoeken maar hij slaapt uit en de gordijnen waren te lamg dicht voor jullie......Ancella gereden het hele rit ,zo ik doe het je niet na hoor ,al ist niet druk op de weg opletten is het zeker ! Gelukkig maar een nachtje verblijven in het hotel dat ook tegen kan vallen dat is de verrassing die jullie te wachten staat elke keer ,waar staat ons bedje...nou oogjes snel toe en inderdaad snel weer op pad vervolg van de reis.Hier klettert de regen tegen onze keuken ramen hopelijk treffen jullie het beter en is het uitzicht als alle andere dagen die jullie goed treffen weer mooi ! Bedankt voor het mooie verslag ,leuk zo ieder een stukje geschreven! Hopelijk een beter hotel waar jullie straks twee nachtjes verblijven....liefs Pam